Skip to content


Dikotomiernes opløsning

I dagens sort-hvide landskaber hersker der ikke den store tvivl. Tvivlen, denne sindsyge, besværlige, uhåndterlige frasigelse af kontrol, har vi sendt på møddingen. Den hører ganske enkelt ikke hjemme her hos os…

Alt opdeles i enkelt overskuelige enheder der gensidigt udelukker hinanden. Enten er du med os, eller også er du med terroristerne. Enten er du til rådighed for arbejdsmarkedet eller også er du ikke. Enten går du 100% ind for hvad der sker på din arbejdsplads, eller også må du finde dig et andet arbejde. Enten er du helt enig med Dansk Folkeparti, eller også må du finde dig et andet land at bo i. Disse dikotomier har derved gennemsyret hele samfundet og ethvert forsøg på en mere nuanceret tilgang skydes ned, hurtigt og effektivt.

Netop derfor er det en regelret fornøjelse at dykke ned i det seneste udspil fra Nephew, der på fjerde fuldtids-udgivelse DanmarkDenmark, bevæger sig yderligere ud i grænselandet mellem pop(kultur) og kunstnerisk integritet, samtidig med at de fjerner sig yderligere fra de inspirationskilder de aldrig har lagt skjul på. Noget der har resulteret i et i sjælden grad helstøbt og interessant album.

Interessant, ikke kun på grund af Simon Kvamms eminente evne til at spinde hele tankeverdener ind i sine til tider ekstremt esoteriske tekster. Interessant, ikke kun på grund af den ekstra kunsteriske dimension der er bygget oven på udgivelsen, gennem VideoVideo projektet (der kan ses i sin helhed på bandets YouTube kanal).

I høj grad også interessant fordi Nephew konsekvent nægter at lade sig spænde for fastlåste indstillinger og opfattelser, noget der bedst set i spændingsfeltet mellem numrene Danmark (Man Dark) og D.T.A.P.

Hver for sig numre der både giver udtryk for holdninger og åbner for debat – Danmark (Man Dark) et sydende angreb på den måde samfundet ledes på, D.T.A.P. et lige så insisterende opgør med den smålighed og dobbeltmoral der kun lever alt for godt blandt den brede befolkning, og som i sidste ende naturligvis er medvirkende årsag til at samfundet netop ledes som det gør.

Set samlet bliver det derfor også til et opgør med det dogme i dansk musik, hvor der kanonerne altid kun rettes mod samfundets top. Nephews kanoner rettes mod ethvert forsøg på fastlåst vanetænkning, og bliver dermed også en spæd begyndelse på en opløsning af dikotomierne.

Posted in Musik.

Tagged with , , , .


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.